Новий тренд Одеської мерії – «совкова» модернізація історичних об’єктів

В серпні 2018 року одеська влада похвалилася нагородою, отриманою від Європейської асоціації із збереження національної спадщини в міжнародному конкурсі «Модернізація року». Як свідчить сайт конкурсу europeanaward.eu, нагорода в категорії «Renovation of a public object» (Реновація публічних об’єктів) була присуджена Одеській міській раді як інвестору та НВЦ «Екострой» як підряднику та проектанту за «Renovation of the Potemkin Stairs» (Реновація Потьомкінських сходів). Майже одночасно з повідомленням про нагороду соціальні мережі сколихнула чергова новина про недоброякісність ремонтних робіт на цьому історичному об’єкті.

Що ж насправді відбулось з об’єктом культурної спадщини м.Одеси під назвою «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», який перебуває у власності громади Одеської області, а на момент початку ремонтних робіт і дотепер є пам’яткою національного значення?

Управління капітального будівництва Одеської міської ради за результатами тендеру із закупівлі «Ремонтно-реставраційних робіт пам’ятки архітектури «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», розташованої на Приморському бульварі в м. Одесі» уклало договір №Д-21/16 від 06.05.2016 з переможцем торгів, яким стало Мале підприємство у формі товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр «Екострой», сума договору 14 447 563,92 грн., період виконання робіт травень 2016 року – травень 2017 року.

Зустрічна перевірка даних на порталі «ProZorro. Публічні закупівлі» та на Офіційному порталі публічних фінансів України дозволила виявити, що, крім цього договору, управління капітального будівництва уклало з НВЦ «Екострой» в 2016 році ще 2 договори на виконання робіт в зоні охорони пам’ятки національного значення:

– договір №Д58-16 від 29.07.2016 на будівництво підпорної стіни в районі нахиленого ліфта на Приморському бульварі (мається на увазі фунікулер), по якому було сплачено 1 499 998,64 грн. Інформація про закупівлю на сайтах «ProZorro» та «Державні закупівлі» відсутня;

– договір №Д104-16 від 13.10.2016 на будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками у м.Одесі (із відкриттям арочних перекрить сходів), загальна сума договору 12 201 500 грн., період виконання робіт жовтень 2016 року – грудень 2017 року.

Проте, як засвідчили відомості з Реєстру дозвільної документації Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в порушення ч.1 ст. 26 Закону України «Про охорону культурної спадщини», ані замовник, ані підрядник не отримували дозволи / декларації на будівництво підпорної стіни та означеного переходу, який мав проводитись в тілі Потьомкінських сходів. В той же час, на проведення ремонтно-реставраційний робіт в рамках договору № Д-21/16 від 06.05.2016 в ДАБІ був отриманий дозвіл ІУ 115161311612 та визначено 5-у категорію робіт, тобто і замовник робіт (Одеська міська рада), і підрядник («Екострой») добре усвідомлювали статус даної пам’ятки архітектури.

Фінансування будівництва підпірної стіни фунікулеру та будівництво переходу в арці сходів здійснювалось, незважаючи на відсутність дозволів на будівельні роботи. Так, на кінець 2016 року управління капітального будівництва сплатило НВЦ «Екострой» 22 458 522,46 грн. за трьома договорами:

– за договором №Д-21/16 на проведення ремонтно-реставраційних робіт 14 127 382,40 грн.

– за договором №Д58-16 на будівництво підпорної стіни в районі нахиленого ліфта 1 499 998,64 грн.

– за договором №Д104-16 від 13.10.2016 на будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками у м.Одесі 6 831 141,42 грн.

При цьому, оплата проводилась не авансом, а за актами виконаних робіт. Таким чином, за рівнем платежів на кінець 2016 року повинні були практично закінчені обсяги робіт: «Ремонтно-реставраційні роботи пам’ятки архітектури «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», а також будівництво підпорної стіни в районі нахиленого ліфта на Приморському бульварі. Проте це не підтверджувалося фото- та відеофіксацією стану об’єкту на січень 2017 року, що були поширені в ЗМІ та соціальних мережах. Більш того, 3,7 млн.грн. були сплачені наприкінці грудня – в період, коли виконання робіт не передбачалося календарним графіком в підрядному договорі через низький температурний режим.

При інспектуванні об’єкту 05.01.2017 року активісти громадського руху Одеси «Зелений лист» виявили відсутність захисту ракушнякової основи Потьомкінських сходів від агресивного середовища та низьких температурних режимів, а також часткове руйнування ракушняку потоками води з штучно утвореного виконавцем робіт водоводу. Так, у ракушняковій основі утворилась промоїна завширшки півметра та довжиною декілька десятків метрів. Ракушняк був насичений водою настільки, що вода стікала потоками в арочних перекриттях, а після зниження температури навколишнього середовища нижче 0оС відбулось промерзання ракушняку.

http://zeleniy-list.od.ua/wp-content/uploads/2017/01/%D0%9B%D1%83%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B9-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA-05.01.2017017-1.jpg

Коментуючи ситуацію з реставрацією пам’ятки національного значення Потьомкінських сходів, заступник начальника управління культури, національностей, релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської облдержадміністрації Олена Воробйова зазначила, що виконавцем робіт не був дотриманий графік робіт, оскільки температурний режим проведення реставраційних робіт – не нижче -5оС.

Наступного дня після інспектування в Одесі розпочався снігопад, який тривав з 06.01.2017 по 11.01.2017, а за цей період випала 2-х місячна норма опадів. І все це випало на незахищену від снігу ракушнякові основу Потьомкінських сходів. Проведене після танення снігу, інспектування об’єкту засвідчило, що здійснені підрядником ін’єкції гідроізолятивних смол в тіло сходів не завадили намоканню ракушняку та просочуванню вологи наскрізь.

DSC_9932

Крім того, громадськими активістами разом із журналістами були виявлено шокуючі факти неналежного утримання пам’ятки національного значення: нижні аркові тунелі були захаращені кількома тонами побутових відходів, і там постійно ночували безхатченки, іноді розпалюючи багаття. Про даний факт підрядник нібито не знав, проводячи реставрацію вже 8 місяців. Після резонансу в ЗМІ, сміття терміново вивезли, але пам’ятку архітектури від багатолітніх захаращень звільняв не реставратор, а трактор комунального підприємства «Міські дороги». При цьому, були знайдені скелетовані останки молодого чоловіка, що пролежали там від одного до п’яти років і були пошкоджені тракторним ковшем.

Викладені факти викликали обґрунтовані сумніви у правдивості як проекту реставрації Потьомкінських сходів, так і акту обстеження пам’ятки архітектури, на підставі яких розроблялись: замовником робіт – тендерна документація і очікувана вартість робіт, а підрядником – проектно-кошторисна документація та визначались обсяги робіт і їх загальна вартість.

Результатом проведеного в січні-лютому 2017 року розслідування відносно ремонтно-реставраційних робіт на Потьомкінських сходах були наступні висновки:

  • управління капітального будівництва Одеської міської ради, фінансуючи роботи на пам’ятці національного значення, допустило нецільове використання бюджетних коштів, оскільки даний об’єкт культурної спадщини не є комунальною власністю територіальної громади міста Одеси. Виконання ремонтних робіт не було негайним, оскільки пам’ятка не перебувала в аварійному стані та навіть підчас реставрації експлуатувалась для проведення масових заходів і для пішого руху між вул. Приморською та Приморським бульваром. Отже, Одеська міська рада мала час для належного оформлення власності на об’єкт;
  • роботи із будівництва переходу між Лунним та Стамбульським парками були незаконними, а фінансування їх проведення бюджетним коштом – протиправним, оскільки ні замовник, ні підрядник не отримали дозвіл на проведення робіт в пам’ятці архітектури. Те ж саме стосується і будівництва підпірної стіни в районі фунікулера, адже воно проводилось в охоронній зоні Потьомкінських сходів і те ж мало здійснюватися після отримання дозволу ДАБІ;
  • тендерна документація на проведення ремонтно-реставраційних робіт Потьомкінських сходів, розроблена управлінням капітального будівництва ОМР, і проектно-кошторисна документація, розроблена МПП ТОВ НАЦ «Екострой», з даними про обсяги робіт і їх загальну вартість містили недостовірні відомості, оскільки ґрунтувались на сфальшованому акті обстеження пам’ятки архітектури.

Матеріали розслідування були використані для подачі заяви про вчинене кримінальне правопорушення, але відомості були внесені до ЄРДР лише після громадського тиску – в квітні 2017 року.

Проте, ні резонанс в ЗМІ, ні втручання народних депутатів, ні пильнування громадськості за станом робіт, ні наявне кримінальне провадження не зупинило чиновників мерії і підрядників. В березні 2017 року підрядник, а вслід за ним тодішній начальник управління з питань охорони об’єктів культурної спадщини Одеської міської ради Андрій Шелюгін, заявили про те, що реставрація Потьомкінських сходів потребує додатково 8 мільйонів гривень, оскільки був виконаний незапланований ремонт парапетів.

Джерело: сайт Думская.net

26.04.2017 Одеська міська рада рішенням № 1945-VII додатково виділяє 8,25 млн.грн. на ремонтно-реставраційні роботи на Потьомкінських сходах в рамках Міської цільової програми «Номінування історичного надбання Одеси до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО» на 2016-2018 роки.

23.05.2017 на сайті «ProZorro» управління капітального будівництва Одеської міської ради публікує оголошення про проведення переговорної процедури при закупівлі робіт «Ремонтно-реставраційні роботи пам’ятки архітектури “Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи”, розташованої на Приморському бульварі в м. Одесі (Коригування)».

Договір про закупівлю підрядних робіт №57-17/П укладається 26.06.2018 з тим же підрядником НВЦ «Екострой», сума договору 7 221 494,46 грн., терміни виконання робіт червень 2017 року – грудень 2018 року. В той же час календарний графік робіт, включений до договору свідчить, що останній строк завершення робіт інший – березень 2018 року, зокрема, з червня 2017 року по березень 2018 року підрядник повинен був виконати наступні роботи:

  • підсилення арок – червень-липень 2017 року;
  • ґрунтування кам’яних поверхонь фасаду – липень-серпень 2017 року;

  • високоякісне (сануюче) штукатурення цементним розчином по каменю стін гладких фасаду – серпень-жовтень 2017 року;
  • улаштування підстильних та вирівнювальних шарів основи з піску та щебеню в тунелі – серпень 2017 року;
  • улаштування покриттів з гранітних плит на сходах (площадка у Дюка) – червень 2017 року – вірніш, останні 3 дня червня, що лишились після укладання договору;
  • облицювання східців цільними гранітними плитами – липень-жовтень 2017 року;
  • облицювання стін гранітними плитами (цоколь) – вересень 2017 року – січень 2018 року;
  • облицювання поверхонь площадок гранітними плитами – серпень-грудень 2017 року;
  • облицювання поверхонь парапету з гранітних плит товщиною 40-60 мм – строк виконання не вказано;
  • монтаж світильників – лютий-березень 2018 року.

Водночас, як свідчать численні фото з відкриття Потьомкінських сходів після реставрації, всі вказані роботи були здійснені ще до укладання договору – облицювання гранітними плитами, штукатурення, підсилення арок, встановлення світильників. При цьому, частина цих робіт, зокрема, підсилення арок, облицювання східців цільними гранітними плитами, штукатурення, передбачались в обсязі робіт по першому договору на реставрацію №Д-21/16 від 06.05.2016.

http://dumskaya.net/pics1/c0-1496243423.jpg

У зв’язку з цим, виникає риторичне питання, на які ще фальсифікації піде управління капітального будівництва Одеської міської ради, щоб списати на реставрацію Потьомкінських сходів? Адже вже немає сумнівів в тому, що тендер від 23.05.2017 на закупівлю ремонтно-реставраційних робіт, а також договір №57-17/П від 26.06.2018 з НВЦ «Екострой» були зфальшовані. По-перше, через те, що більшість робіт була виконана ще до оголошення тендеру та укладання договору. А по-друге – через те, що основна сума договору 6 959 311,70 грн. була сплачена 14.07.2017, тобто вже через 2 тижні після укладання договору №57-17/П з ігноруванням календарного графіку та плану фінансування тощо.

Фіктивний тендер, фіктивний договір, а чи не була фіктивною реставрація? Дійсно, ми бачимо покладену нову плитку на парапетах, але, чи передбачалась вона затвердженим Міністерством культури проектом реставрації? Чи не тому знадобилось проводити ще один «коригувальний» тендер, щоб уникнути погодження з Мінкультом усіх цих облицювань новенькими гранітними плитами? Чи не стали внаслідок цього Потьомкінські сходи таким собі «новодєлом» в новій гранітній обгортці?

На ці питання повинні відповідати фахівці. А я лише нагадаю, що в квітні 2017 року керівник НВЦ «Екострой» Володимир Суханов розповідав «Думской», що бокові поверхні ракушнякової основи Потьомкінських сходів збираються оштукатурити «спеціальною» штукатуркою – водовідштовхувальною та «дихаючою».

В жовтні 2017 року, коли ця «спеціальна» штукатурка посипалася, Суханов заявив, що вона була тимчасовим покриттям, нанесеним, щоб сходи просохли, а НВЦ «Екострой» зачистить залишки та пофарбує усю стіну відповідно до паспорту об’єкта. Навіть, отримав 03.11.2017 невеличку суму у 262 182,76 грн. в рамках договору на ремонтно-реставраційні роботи (коригування).

Проте в середині листопада 2017 року ЗМІ оприлюднили фото сирої бокової стіни Потьомкінських сходів.

file:///C:/Users/4D77~1/AppData/Local/Temp/maftemp-3ebe3c32/1539345736449_987/23435257_16039420096285586729448307829722829_n.jpg

Влітку 2018 року одесити стали помічати на стиках гранітних сходинок лущення з’єднувальних швів, а також робітників, які підштукатурювали бокові стінки пам’ятки архітектури. Мабуть, наносили останні штрихи перед отриманням нагороди міжнародного конкурсу «Модернізація року», міжнародного для країн Східної Європи, де до кінця, тобто до нагороди, доходить лише об’єкт, за який зробили «вагомий» внесок в сам конкурс

А через місяць після цієї нагороди реставрація чи то вже «модернізація» Потьомкінських сходів продовжилась. 11.10.2018 управління капітального будівництва Одеської міської ради відзвітувало на порталі «ProZorro. Публічні закупівлі» про укладання з НВЦ «Екострой» нового договору №172-18п на виконання втаємничених підрядних робіт «Реставрація – ремонт (реставраційний) бокових поверхонь Потьомкінських сходів», сума договору 1 452 876,42 грн.; строк виконання до 31.12.2018 року. Втаємничених, оскільки управління капітального будівництва так і не опублікувало ані календарний графік, ані перелік робіт.

На разі, Потьомкінські сходи стали безоднею, куди викидаються бюджетні кошти. Загалом 42 155 216,14 грн., в тому числі:

– на проведення ремонтно-реставраційних робіт

14 127 382,40 грн.

– на проведення ремонтно-реставраційних робіт (коригування)

7 221 494,46 грн.

– на будівництво підпорної стіни в районі нахиленого ліфта

1 499 998,64 грн.

– будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками

11 801 853,66 грн.

– будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками (коригування)

5 896 872,00 грн.

– виконання інженерно-геологічних вишукувань по об’єкту: “Будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками в м. Одесі”

103 028,16 грн.

– здійснення авторського нагляду по об’єкту: «Ремонтно-реставраційні роботи пам’ятки архітектури “Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи”, розташованої на Приморському бульварі у м. Одесі. (Коригування)

51 710,40 грн.

– ремонт (реставраційний) бокових поверхонь Потьомкінських сходів

1 452 876,42 грн.

Вже 42 мільйони з бюджету Одеси витрачено на пам’ятку національного значення Потьомкінські сходи та територію біля неї, але ці сходи дотепер не перебувають у власності територіальної громади міста, виконання робіт в охоронній зоні об’єкта культурної спадщини не було погоджено з Мінкультом. При цьому, стан досудового розслідування кримінального провадження № 42017160000000531 від 24.04.2017 за фактом нецільового використання коштів для проведення ремонтних робіт Потьомкінських (Приморських) сходів на даний момент невідомий, не виключається, що його по-тихому прикрили.

Григорій Козьма

Від редакції.

На жаль, не зважаючи на значний резонанс та наявність звернень до правоохоронних органів, громадськість не дочекалась належного реагування правоохоронців на нецільове використання бюджетних коштів та пошкодження пам’яток культурної спадщини шляхом не реставрації, а ремонту з виконанням несанкціонованого проектом обсягу робіт. Подібна модернізація пам’яток архітектури в Одесі стає таким собі трендом міської влади, незважаючи на те, що південна Пальміра через це втрачає свою історичну неповторність.

Так, у липні 2018 року громадськість почала бити на сполох через проведення на визначному для Одеси об’єкті – Воронцовській колонаді – робіт, які ніяк не можуть бути реставраційними. Підрядник ТОВ «Одескомунекологія» замінив конструктивну систему дерев’яних балок антаблемента колонади на монолітний залізобетонний пояс. Після протестних акцій поліція розпочала кримінальне провадження та пообіцяла перевірити законність дій підрядника. В вересні Асоціація архітекторів Одеси, вивчивши проектну документацію, погоджену Міністерством культури України, заявила, що ТОВ «Одескомунекологія» не мало право проводити бетонні роботи на об’єкті культурної спадщини. Тим не менш, підрядник від робіт відсторонений не був та продовжив так звану «реставрацію», яка перетворює пам’ятку у сучасний «новодєл».

https://dumskaya.net/pics/a5/picturepicture_153692647567534400234092_18296.JPG

Але це не поодинокий випадок повної бездіяльності правоохоронних органів при руйнуванні пам’яток архітектури, що вчиняються в Одесі за бюджетний кошт чи комунальниками. В квітні 2018 року уся Україна була обурена тим, яка з пам’ятки архітектури «Будинок Лібмана» на розі вулиць Садової та Преображенської працівники місцевого КП ЖКС «Порто-Франківський» збивали ліпнину. Роботи проводились після того, як елемент декору з фасаду впав на голову перехожому, зчинивши відкриту черепно-мозкову травму. Замість кримінального провадження правоохоронці обмежились протоколом про адміністративне правопорушення і навіть це комунальники намагаються дотепер оспорювати у суді.

Зважаючи на безпорадність правоохоронців, одеська мерія знахабніла і закупила за 4 мільйони гривень без проведення тендеру збивання декоративної ліпнини з 22-х пам’яток архітектури, називаючи це протиаварійними роботами. Фактично відбувається офіційне руйнування об’єктів культурної спадщини бюджетним коштом. Чи буде проводитись реставрація невідомо, а будівлі через певний час можуть позбутись статусу пам’ятки.

Гнусная вагонка, значит, их не смущает

 

Read More

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *