Ср. Окт 16th, 2019

Втеме

Свежие новости

Як Одеська міська рада, порушуючи Конституцію, утворює власні правоохоронні органи

На даний момент в м. Одесі, в порушення конституційних засад, Одеською міською радою утворений та діє орган місцевого самоврядування, на який покладено виконання окремих функцій правоохоронних органів. А саме, рішенням Одеської міської ради від 27.08.2014 №5228-VI був утворений власний виконавчий орган – департамент муніципальної безпеки, до завдань якого віднесено правоохоронні функції: «забезпечення здійснення заходів щодо охорони громадської безпеки, громадського порядку, боротьби зі злочинністю» (п.2.4 Положення про департамент, який затверджений рішенням №5228-VI).

По суті, Одеська міська рада утворила самостійний правоохоронний орган, проте, ні Конституцією України, ні Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ні іншими законодавчими актами, Одеській міській раді чи її виконавчим органам не надано повноважень щодо утворення правоохоронних органів, які підпорядковуються місцевим радам.

Регулярно, розпорядженнями міського голови надаються доручення Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради спільно з Головним управлінням Національної поліції в Одеській області забезпечувати охорону громадського порядку під час проведення масових заходів, зокрема, в наступних розпорядженнях: від 29.07.2016 №761, від 05.08.2016 №781, від 11.08.2016 №802, від 19.08.2016 №819, від 19.09.2016 №910, від 22.09.2016 №945, від 22.09.2016 №947, від 23.09.2016 №956, від 29.09.2016 №982 та інших. Тобто розпорядженнями міського голови Департаменту ставляться у обов’язки функції, які за законом закріплені за правоохоронними органами.

Фактично, департамент муніципальної безпеки став власною «армією» посадових осіб Одеської міської ради, яку вони використовують ні стільки для охорони масових заходів, скільки для розгонів мирних акцій, недопущення жителів міста до засідань Одеської міської ради, громадських слухань тощо, при цьому ця «труханівська армія» ще й фінансується за рахунок коштів бюджету міста Одеси.

На жаль, ні органи прокуратури, ні будь-які інші органи державної влади дотепер не прореагували на подібне грубе порушення Конституції України.

Серед кричущих прикладів – це силовий розгін безстрокової мирної акції «Антитруханівський майдан» 01 вересня 2016 року, в якому безпосередню участь брали співробітники департаменту, що зафіксовано відеозаписами. За фактом розгону триває декілька досудових розслідувань.

02 вересня 2016 року в ході мирного зібрання громадських активістів біля Думської площі, співробітники департаменту перешкоджали проходу активісті власне на площу, а начальник відділу протидії стихійній торгівлі Департаменту муніципальної безпеки Бабенко О.О., діючи вочевидь з перевищенням службових повноважень, застосував фізичну силу до журналістів і за цим фактом розпочато досудове розслідування №12016160500007030.

Слід зазначити, що у зв’язку з відсутністю законодавчо встановлених повноважень для органів місцевого самоврядування щодо формування власних правоохоронних структур, для утворення департаменту муніципальної безпеки була ліквідована інспекція з благоустрою Одеської міської ради, а виконання її завдань було покладено саме на департамент.

Так, відповідно до Положення про департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради (п.2.1), цей департамент створено з метою здійснення контролю за:

– дотриманням юридичними та фізичними особами вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», нормативно-правових актів, що регулюють відносини в сфері благоустрою;

– станом благоустрою території м. Одеси, в тому числі озелененням, охороною зелених насаджень і водойм, створенням місць відпочинку громадян, утриманням в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій;

– забезпеченням чистоти і порядку в місті, очищення території та об’єктів благоустрою від побутових відходів, безхазяйного майна, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.01.2015 №04 посадові особи департаменту муніципальної безпеки уповноважені складати протоколи за наступними адміністративними правопорушеннями, передбаченими Кодексом України про адміністративні правопорушення: незаконний посів або незаконне вирощування снодійного маку або коноплі (ст. 106-2 КУпАП), порушення правил паркування транспортних засобів (ст. 152-1 КУпАП), порушення правил утримання собак та котів (ст. 154 КУпАП), порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями та табачними виробами (ст. 156 КУпАП), порушення правил торгівлі на ринках (ст. 160 КУпАП), порушення порядку організації та проведення зборів, мітингів, вуличних походів та демонстрацій (ст. 185-1 КУпАП), порушення законодавства про об’єднання громадян (ст. 186-5 КУпАП). А також, с листопада 2014 року за ст. 152 КУпАП – порушення державних стандартів, норм та правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.

Частина працівників департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради дійсно виконує функції інспекції з благоустрою, але переважна більшість працівників тим не менш виконують зовсім інші функції – «армії», у зв’язку з чим у штатний розпис департаменту включені такі структурні підрозділи як «управління громадської безпеки», «управління безпеки» тощо. І оскільки Конституція не наділила органи місцевого самоврядування правоохоронними функціями, але їм дуже кортить, виконавчий комітет Одеської міської ради в січні 2015 року уповноважив посадових осіб департаменту муніципальної безпеки (саме ось ці «управління громадської безпеки», «управління безпеки») складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення: 185-1 (порушення порядку організації зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій), 186-5 (порушення законодавства про об’єднання громадян).

Внаслідок обмеженої кількості працівників, що займаються власне контролем за станом благоустрою, в Одесі склалась критична ситуація саме в благоустрої, збереженості та утриманні об’єктів благоустрою, санітарному стані міста, стані зелених насаджень тощо.

Громадськість неодноразово спостерігала, чим дійсно займаються працівники департаменту муніципальної безпеки. Так, за їх участю зносились ринки та тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності, замість яких в подальшому були збудовані нові стаціонарні споруди торгівельного характеру, що належали близьким до одеської мерії структурам. Зокрема, був знесений законно діючий ринок на 6-й станції Великого Фонтану, тимчасові споруди на 7-й станції, а замість них збудовані капітальні споруди. Аналогічно, на Старосінній площі ще в 2015 році був силоміць розігнаний ринок, замість якого вже незаконно збудовано стаціонарний торгівельний центр.

Це не єдиний приклад злочинної бездіяльності департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради. Так, згідно з п.2.5.23 Положення, департамент муніципальної безпеки здійснює нагляд та координацію діяльності комунальних підприємств щодо виконання робіт з ремонту та утримання об’єктів благоустрою на території міста, серед яких – зелені насадження загального та спеціального призначення. Наслідком відсутності будь-якого контролю за зеленими насадженнями стало те, що під час циклону в жовтні 2016 року падіння дерев призвело до смерті 3-х осіб та травмування інших.

Внаслідок бездіяльності департаменту муніципальної безпеки щодо контролю за санітарно-технічних станом (є функцією департаменту згідно з п. 2.5.22 Положення), Одеса та одесити потерпають через несвоєчасне вивезення сміття та утворення стихійних сміттєзвалищ.

Особливу увагу слід привернути до відсутності контролю за використанням комунальної власності для паркування автотранспортних засобів. Відповідно до п.5 ч.2 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на виконавчі органи місцевих рад покладено повноваження щодо здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі для оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів). Згідно з п.2.5.23 Положення, департамент муніципальної безпеки здійснює нагляд та координацію діяльності комунальних підприємств щодо виконання робіт з ремонту та утримання місць для паркування транспортних засобів. Проте, виконання цієї функції департамент ігнорує, зокрема, згідно з їх оприлюдненим звітом в 2015 році не складено жодного протоколу про порушення правил паркування. Як наслідок – дотепер в Одесі на парковках з власників автомобілів збираються готівкові кошти, обминаючи паркувальні автомати.

28 листопада 2016 року був представлений звіт департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, основним лейтмотивом звіту став різкий зріст звернень громадян з питань, що відносяться до компетенції департаменту, зокрема: у 5 разів зросла кількість звернень на гарячу лінію, від депутатів міськради – на 25%, від міськвиконкому – на 130%. Основні теми звернень – благоустрій прибудинкової території та ремонт фасадів будинків, санітарний стан міста, відсутність обладнаних паркувальних місць та інші не менш нагальні питання, від яких залежить облаштованість життя кожного одесита.

https://gromslidstvo.com.ua/wp-content/uploads/2018/02/1-2.jpg

Спеціально утворений відділ протидії стихійної торгівлі як би провів 143 «комісійних обстеження території міста за участю спеціалістів управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, районних адміністрацій міста, ГУНП України у Одеській області». У підсумку за період з 01.11.2015 по 31.10.2016 складено 23(!) протоколи про адміністративні порушення за ст. 160 КУпАП. Навіть, якщо по 1 протоколу на 1 комісійне обстеження , то цікаво, чим співробітники департаменту займалися під час інших 120 «комісійних обстежень»? Тобто, менше 2 протоколів за місяць з приводу торгівлі у невстановлених місцях – це систематична робота з ліквідації стихійної торгівлі у місті. Мабуть, саме з цієї причини ніяк не можуть прибрати стихійну торгівлю на площі Дерев’янко та безпосередньо на проїжджій частині вулиці Катерининської, а є ще недавно реконструйована ділянка тротуару на вул. Пантелеймонівській (між Катерининською та Рішельєвською).

https://gromslidstvo.com.ua/wp-content/uploads/2018/02/2-1-1.jpg

Не дивно, коли в ЗМІ та соціальних мережах пліткують, що відділ протидії стихійної займаються не протидією стихійної торгівлі, а зовсім навпаки – стягуванням данини зі стихійних торговців. Так, 9 вересня 2016 року у ході спецоперації СБУ був затриманий головний спеціаліст департаменту муніципальної безпеки Максим Воробйов, який разом з іншими посадовими особами залякував та шантажував торговців рибою, які здійснювали торгівлю у невстановленому для цього місці. За «кришування» незаконної торгівлі Воробйов та його поплічники вимагали 5-10 тисяч гривень щотижнево.

Для територіальної громади доцільність наявності у департаменті муніципальної безпеки функцій контролю за дотриманням правил торгівлі та боротьби зі стихійною торгівлею більш ніж сумнівна, оскільки у структурі виконавчих органів міськради є самостійне управління

https://gromslidstvo.com.ua/wp-content/uploads/2016/12/merge_from_ofoct.jpg

розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів. Свою зарплатню співробітники відділу протидії стихійної торгівлі, за усіма показниками, відпрацьовують під час розгону мирних акцій або під час виконання функцій приватної охоронної структури міського голови.

По суті, відділ протидії стихійної торгівлі, а також управління безпеки та управління громадської безпеки являються «охранкою» діючої мерії та ніяких інших функцій не виконують. Як бачимо зі звіту ДМБ, переважна більшість протоколів про адміністративні правопорушення була складена у зв’язку з порушеннями правил благоустрою. Як їх складають? Співробітники департаменту спільно з представниками ЖКГ обходять приватний сектор та вручають протоколи усім, кого застають вдома. На жаль, департамент ігнорує незадовільний, невпорядкований стан прибудинкової території, якщо за це відповідає комунальні підприємства ЖКС, тому, власне, і росте кількість звернень громадян. Ще одна тема, яку завзято ігнорує департамент муніципальної безпеки – незадовільний санітарний стан сміттєприймальників внаслідок несвоєчасного вивозу сміття. А що маємо за фактом? Переповнені сміттєві баки та купи сміття навколо.

Не менш болючою є тема протизаконного використання комунального майна під організацію місць для паркування. Вочевидь, збиток, який завдається територіальній громаді внаслідок цього навіть складно оцінити. Усі ми бачимо обабіч доріг припарковані «ялинкою» автівки, незважаючи, що в більшості схем оператори отримували дозвіл на паркування паралельно тротуару. Але судячи зі звіту, департамент муніципальної безпеки, маючи повноваження, не склав жодного протоколу про порушення правил паркування, хоча б в частині контролю за станом благоустрою (за незаконне використання об’єкту благоустрою для облаштування паркувальних місць), чим сам порушив п.6 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1342.

Таким чином, є підстави стверджувати, що департамент муніципальної безпеки, створений замість інспекції з благоустрою, при тій же граничній чисельності працівників почав відпрацьовувати задачі з громадської безпеки за рахунок благоустрою. Більш того, громадська безпека стала трактуватися, як особиста безпека мера та його оточення. Тому співробітники департаменту були помічені і під час силових розгонів протестів, і під час побиття активістів, які намагалися скористатися своїм правом бути присутніми на сесії Одеської міської ради, і під час рейдерських захоплень.

Враховуючи, що фінансування незаконно утвореного департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради здійснювалось за рахунок коштів бюджету міста Одеси, в самому факті його утворення та подальшого функціонування вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 364 Кримінального кодексу України, оскільки департамент був утворений умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для тих юридичних осіб, для яких відбувався «віджим» територій, а Одеський міський голова та депутати Одеської міської ради, приймаючи рішення про його утворення та подальше фінансування, діяли всупереч інтересам територіальної громади міста Одеси та завдали істотну шкоду її інтересам, а також охоронюваним правам і свободам членів територіальної громади.

Григорій Козьма

Від редакції. У зв’язку з наявним складом кримінального злочину, поліція 15.02.2017 внесла відомості в ЄРДР за № 12017160500000810 за фактом зловживання службовим становищем при незаконному створенні та подальшому фінансуванні за бюджетний рахунок Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, як незаконного збройного формування.

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *